vrouw en vrouw die kind krijgt  

HEXAGRAM 44

De meester zegt: Naar de vrouw toe is benauwend. Er zit ook hartstocht in.

  De zaadkracht van de vrouw weg is haar van de hartstocht bevrijden en de wijdheid van de universele geest te tonen en dat is ook de heilige geest en die ontvangt ze dan weer als bevruchtend voor haar leven, verjongend voor haar eigen leven en toch heeft zij steeds weer een gevoel van verwachting dat er weer nieuw leven komt, dat die man dat weer . . maakt met zijn vibraties de leylijn-vibraties menselijk voelbaar en de rust die het geeft van het in verwachting te zijn tot ontvangen.

  Gods zoon is de eigenlijke vorm van sex. Sex is Qi, het is de levens-stimulans.

  Er ontstaat ook een liefde voor die man die zijn liefdesdaad zover vergeestelijkt dat ze die man onbevlekt ontvangen bij zich draagt en haar levensvervulling geeft doordat de zin van het leven als vrouw haar vervult, waardoor ze bestaat, hij is haar bevestiging.

HEXAGRAM 44

20-12-98

  De meester zegt: Je hebt het spreken en dat gaat over de waarheid van de mens, dus het is van boven, naar de kosmos toe, streng afgescheiden. Het kan zich wel verplaatsen van de vrouw af, dus het is niet een communicatie-spreken met de vrouw, het is meer een wereldse meditatie van de man want hij moet van de vrouw streng gescheiden blijven. Want de vrouw die doet buikspreken, dat is dat het leven van de vrouw geheel draait om haar buik. Dat heeft ook te maken met dat ze kinderen kan baren, maar het heeft ook te maken met het in acht nemen geen kinderen te baren.

  Naar de vrouw moet je luisteren, want die spreekt het leven uit. Naar de man hoef je niet te luisteren, die moet je voelen, want de man zijn taal , dat zijn alleen zijn vibraties die het leven in de vrouw stimuleren. 

  De buik en het bekken zijn eigenlijk een op zichzelf centraal organisme dat de vrouw bepaalt en dat ook eigenlijk het centrum van het leven is. Van het leven in zijn totaliteit. Al het spreken dat niet gevormd wordt door de psyche der vrouw, behoort haar in de Gou-ring te bereiken. Het zeggen der vrouw is het eeuwige zwijgen der Maria, die doordat zij de oorzaak is, als gevolg de heilige geest uitstraalt en dat is haar spreken.

  De psyche der vrouw is eigenlijk een vertolking van het oestrogene hormoon en dat zit in al het spreken, dus een vruchtbaarheid, en daarin onderscheidt het zich van het meer testosteronne spreken dat zijn drang naar bevruchting heeft opgevoerd tot hemelse hoogten eindigend in het Wu-Ji. Deze drang wordt in het karakter Gou sterk gescheiden van de vruchtbaarheid en door toch ook zijn wereldbepalende intensiteit gaat het de tegenovergestelde kant van de vrouw uit en geeft zijn bevruchting af aan de leylijnen wat bepaald wordt doordat boven de mond een extra horizontale afdichting is. Het moet zich niet langer langs de wereldas, die dus dit manlijk en vrouwelijk scheidt, verplaatsen. Wu-Ji is bereikt en de waarde van de man heeft zich in dit niets bewaarheid en dan is zijn verdere weg het spreken van de vrouw af langs de leylijnen en zo wordt zijn zaad-bevruchtings-potentie omgezet in geestelijke potentie die de vrouw voelt en die haar ook geestelijk inspireert en ook haalt uit haar cyclus van vrouwelijke vruchtbaarheid en haar het gevoel van vrijheid geeft terwijl zij toch in alles zichzelf blijft.

  De bevruchtingspotentie van de man vergeestelijkt zich en komt bij de vrouw terug als een gesloten ring, alsof het de hele aarde omgegaan is en haar toch weer raakt in haar erogene zones maar nu als geest. Dit is ook het geheim van de onbevlekte ontvangenis. Wat dus de essentie van het karakter is.

  Die man raakt verloren op die leylijn, en die gaat door, als heilige geest, en die bevrucht die vrouw opnieuw. En dan komt die vrouw in de situatie van de onbevlekte ontvangenis, dus van de Maria, en heeft daardoor een spirituele levensvervulling. Het is eigenlijk de bevruchting zoals hij nodig is voor de man en de vrouw om een leven bij elkaar te blijven. En om zich dagelijks creatief te voelen.

  De lichamelijke bevruchting is eigenlijk slechts voor de jeugd.

  Dit is het Mysterium Conjunctionis van de alchemisten, waar Jung een heel boek aan heeft gewijd. 

  Het werelds resultaat van het samengaan van man en vrouw zonder dat de man nog zijn dierlijke man-staat van man heeft, en wat hun proces betreft reeds in den hemel is en daar de naam God heeft verkregen. . . de mensheid erkent deze vorm van bevruchting niet omdat hij buiten de natuur staat en daarom zal een ieder die zo geboren wordt, zijn leven lang verguisd, niet geloofd, en gekruisigd worden. De man die begrijpt dat hij door de methode van Gou ontstaan is, leeft met de woorden “vergeef het hen, zij weten niet beter”.

  Gou is het karakter van de meest spirituele overgang van natuur tot cultuur. Het zou het basis-karakter van de Yi Jing kunnen zijn.

  De gebruikelijke vertaling van Gou is Het Ontmoeten, maar in het verdiepen van Gou is het ontmoeten het bekeren, wat het grootste ontmoeten is wat de mens mee kan maken.

  Anton Heyboer, 1998-99

© LiSe Heyboer 1999-2008        HOME