Hexagram 33


Voet en weg: gaan. Vlees en varken: mest- of offer varken

 

De meester zegt: De I Ching is eigenlijk een ontkennen van het mens zijn. Als je wezenlijk bent, dan voldoe je nergens meer aan de regels van het mens zijn want het wezenlijke dat kan zich niet voortplanten en valt daardoor al totaal buiten het meest essentiele van het mens zijn want wezenlijk zijn is een zijn en een zijn kan zich niet voortplanten.

Alleen het niet-zijn plant zich voort in stuwing om ooit het zijn te bereiken. Dat is dan ook de prikkel van het menselijk bestaan. Het zijn heeft eigenlijk geen bestaan. Want het zijn is hetzelfde als de stenen en de bomen en die hebben geen bestaan. Ze reageren alleen op de cosmos. En het mens zijn, dat heeft eigen regels gemaakt die niet meer hetzelfde zijn als de regels van het universum. Daar waar ze afwijken van de regels, dat noemt men mens.

Mens is een afwijking van het wezenlijke bestaan. Heeft daardoor ook in het universele denken totaal geen zin van bestaan. Waardoor wijzen en heiligen, alles, zich ook terugtrekken vanuit het menselijk bestaan en in grotten en in hokken gaan leven. Wat een mens heel interessant vindt en in zijn vakantie naar gaat kijken en zegt "prachtig, maar mij niet gezien”, maar er wel zijn verdere leven over praat.

 

Het zijn is ook God. En het niet-zijn is geloven.

En het zijn mediteert in eenheid met God.

En het niet-zijn mediteert zijn mens-zijn naar God toe.

En dat is een heel groot verschil.

Anton Heyboer 1998